Inflatie zorgen drukken de AEX

De Amsterdamse beursindex AEX is op weekbasis ruim een procent lager gesloten. De index sloot de week af op 700,41 punten, wat een daling van 1,1 procent betekent. De negatieve trend werd voornamelijk veroorzaakt door zorgen over de stijgende inflatie en de mogelijke impact hiervan op de economie.

De zorgen over de stijgende inflatie hebben de AEX gedrukt. Beleggers vrezen dat de centrale banken genoodzaakt zullen zijn om de rente te verhogen om de inflatie onder controle te houden. Dit kan een rem zetten op de economische groei en de winstgevendheid van bedrijven aantasten. Hierdoor zijn beleggers terughoudend geworden en nemen ze winst op hun posities.

Technische analyse van de AEX

Op technisch vlak is de AEX ook onder druk gekomen. De index heeft de belangrijke steun van 700 punten doorbroken, wat een bearish signaal is. De volgende steun ligt nu rond de 680 punten, wat een belangrijk niveau is om in de gaten te houden. Als de AEX hier ook doorheen zakt, kan dit verdere verliezen veroorzaken.

Sectoren die het hardst getroffen zijn

Binnen de AEX zijn vooral de sectoren die gevoelig zijn voor rentestijgingen en inflatie het hardst getroffen. Zo daalden de koersen van financiële instellingen, vastgoedbedrijven en energiebedrijven significant. Aan de andere kant wisten defensieve sectoren zoals gezondheidszorg en voedingsmiddelen beter stand te houden.

Toekomstige ontwikkelingen

Het is nog onzeker hoe de AEX zich in de komende weken zal ontwikkelen. De markt blijft volatiel en wordt beïnvloed door verschillende factoren. Beleggers moeten alert blijven en hun posities regelmatig evalueren om op eventuele veranderingen in te kunnen spelen.

Daytrader & hoofdredacteur at beleggen-vandaag.nl | Website | + posts

Erik Korte is fulltime daytrader en daarnaast hoofdredacteur van beleggen-vandaag.nl

About Erik 0 Articles
Erik Korte is fulltime daytrader en daarnaast hoofdredacteur van beleggen-vandaag.nl

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*