In september is het consumentenvertrouwen in Nederland gestegen met 0,4 procent. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het consumentenvertrouwen wordt gemeten aan de hand van verschillende factoren, zoals de economische situatie, de verwachtingen voor de toekomst en de koopbereidheid.
Een van de factoren die bijdragen aan het consumentenvertrouwen is de economische situatie. In september was er sprake van een lichte verbetering in de economische omstandigheden. Zo groeide de economie in het tweede kwartaal van 2021 met 3,1 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Ook daalde de werkloosheid en nam het aantal vacatures toe.
Verwachtingen voor de toekomst
Daarnaast spelen de verwachtingen voor de toekomst een belangrijke rol bij het consumentenvertrouwen. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat consumenten positiever zijn geworden over de economische ontwikkelingen in de komende twaalf maanden. Dit kan leiden tot een groter vertrouwen in de economie en het doen van uitgaven.
Koopbereidheid
Ook de koopbereidheid van consumenten is van invloed op het consumentenvertrouwen. In september waren consumenten iets positiever gestemd over hun financiële situatie en de mogelijkheden om grote aankopen te doen. Dit kan leiden tot een stijging in de consumptie en een impuls geven aan de economie.
Al met al laat de stijging van het consumentenvertrouwen in september zien dat consumenten optimistischer zijn geworden over de economische situatie en hun eigen financiële situatie. Dit kan een positief effect hebben op de economie en de groei in de komende maanden.
Erik Korte is fulltime daytrader en daarnaast hoofdredacteur van beleggen-vandaag.nl
Leave a Reply