De Nederlandse detailhandel heeft in mei meer omgezet, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet steeg met 8,2% ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Vooral de non-foodsector liet een sterke groei zien, met een omzetstijging van maar liefst 10,5%.
Sterke groei online omzet
Een opvallende trend is de sterke groei van de online omzet. De online omzet van de detailhandel was in mei maar liefst 45,6% hoger dan in dezelfde maand vorig jaar. Deze groei is mede te danken aan de coronapandemie, die ervoor heeft gezorgd dat consumenten meer online zijn gaan winkelen.
Winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren boeken goede resultaten
Binnen de non-foodsector zijn er ook sectoren die bovengemiddeld goed hebben gepresteerd. Zo boekten winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren een omzetstijging van maar liefst 26,6%. Ook de omzet van meubelwinkels en winkels in consumentenelektronica groeide aanzienlijk.
Supermarkten blijven het goed doen
Ook supermarkten deden het goed in mei. De omzet van supermarkten steeg met 3,6% ten opzichte van een jaar eerder. Deze stijging is mede te danken aan het feit dat veel mensen nog steeds thuiswerken en dus meer maaltijden thuis bereiden.
Al met al zijn de cijfers van het CBS positief voor de Nederlandse detailhandel. De omzetstijging in mei duidt op een voorzichtige opleving van de sector na de moeilijke periode die veroorzaakt werd door de coronapandemie.
Erik Korte is fulltime daytrader en daarnaast hoofdredacteur van beleggen-vandaag.nl
Leave a Reply