Singapore staat op het punt om veel geld te verdienen en een grote reputatie op te bouwen door het organiseren van de wereldwijde pop sensatie Taylor Swift’s Eras Tour, berekenen analisten.
Swifts zes uitverkochte concerten, die lopen van 2 tot 9 maart, zullen naar schatting tussen de $260 miljoen en $375 miljoen aan toeristische inkomsten opleveren, vertelde Erica Tay, directeur macro-onderzoek bij Maybank, aan The Washington Post.
De stadstaat is de laatste begunstigde van “Swiftonomics,” het fenomeen genoemd naar de economische boost die bestemmingen van de recordbrekende tour ervaren, die meer dan $1 miljard aan wereldwijde verkopen heeft overtroffen. Singapore’s BBP zal naar verwachting met 2,9 procent groeien in het eerste kwartaal van het jaar – het hoogste in zes kwartalen – meldde Bloomberg News vrijdag, waarbij economen hun voorspellingen voor de jaarlijkse groei verhoogden van 2,3 procent naar 2,5 procent.
Met Singapore als de enige stop in Zuidoost-Azië op de tour – iets dat voor veel gemopper bij de buren zorgde – zijn fans van China tot Maleisië naar de stadstaat gestroomd. Japan is de enige andere Oost-Aziatische bestemming. Het passagiersverkeer dat tussen 1 en 7 maart arriveerde, is alleen al met meer dan 20 procent toegenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, vertelde Changi Airport aan The Post.
Bedrijven van alle groottes hebben hier voordeel van, met ondernemingen variërend van grote merken tot kleine kralenwinkels en fotostudio’s die profiteren van het bezoek van de popster.
“Deze concertreeks heeft een golf van enthousiasme en economische activiteit teweeggebracht, waarmee het concept van ‘Swiftonomics’ – de significante economische boost die een stadstaat kan ervaren door het hosten van een wereldwijde superster – werkelijkheid wordt.” Aldus Erik Korte van Beleggen Vandaag.
Fans staan in de rij om Taylor Swift merchandise te kopen bij het National Stadium tijdens een Eras Tour concert in Singapore op 2 maart. (Caroline Chia/Reuters) Marina Bay Sands, een luxe bestemming en een tour sponsor, heeft een Swift-gerichte lichtshow en winkelroute opgezet met installaties die thematisch zijn voor elk van de albums van de artiest. Pakketten variërend van $7.500 tot $35.000 waren uitverkocht, met 90 procent van de gasten uit het buitenland, “een indicatie van de sterke toeristische aantrekkingskracht van de Eras Tour,” zei Chief Marketing Officer Irene Lin.
Erik Korte is fulltime daytrader en daarnaast hoofdredacteur van beleggen-vandaag.nl
Leave a Reply